مراقبت های بعد از زایمان


- به هیچ وجه نشینید حداقل تا دو یا سه هفته، حتی اگه احساس کردید حالتان خوب ِ خوب شده. اگه دست تنهام هستین و مجبورین خیلی کارها رو بکنی استیلی رو انتخاب کنید که نشسته نباشه. برای توالت حتما فرنگی استفاده کنید و در فعالیت های عادی روزمره، یا دراز بکشید یا راه برید یا بایستین و در هر حال ننشیند.  

- محل بخیه ها مدام شسته و سشوار بشه. یعنی تو ده روز اول بعد از هر دستشویی با شامپو بشورین و حدود ده دقیقه یا بیست دقیقه یا هر زمانی که احساس کردین کاملا خشک شده سشوار کنین. بعد از ده روز دیگه روز یکی دوبار کافیه. اینها که می نویسم و می گم کافیه، تجربه ی خودم هست که با بخیه هام بدون هیچ مشکلی و تنها با همین کارها خوب شد.

- بعد از یکی دو هفته یه سونوی کامل از رحم و ضمائم بدید که از جفت چیزی نمونده باشه که خیلی خطرناکه. این سونو رو جدی بگیرید. چون اگه از جفت چیزی بمونه، شما متوجه نمیشید و فقط وقتی متوجه می شید که قضیه خطرناک شده. حتی من موردی رو شنیدم که طرف بعد از ۴۰ روز به همین دلیل تو بیمارستان بستری شده بود.

- تا می تونید راه برید و فعالیت کنید. دقت کنید میگم راه برید و فعالیت کنید نه اینکه بشینید. این کمک می کنه که اگه چیزی از جفت مونده باشه به طور طبیعی دفع بشه. این مورد برای من پیش اومد که بعد از ۴ ساعت خرید و دور زدن تو هفته ی سوم، یه لخته و تیکه بزرگ خون به اندازه ی کف دست، ازم دفع شد و بعد که رفتم سونو گفت چیزی از جفت تو رحم نمونده.

- ممکنه تا ۴۰ روز لکه بینی داشته باشین که هیچ ربطی نداره به وجود بقایای جفت یا عدم وجود اون. این لکه بینی طبیعیه و بعد یه مدت تموم میشه. نگران نباشید. لکه بینی هیچ نگرانی نداره، اونی که جای نگرانی داره همون موندن جفت هست که با سونو معلوم میشه نه با داشتن لکه بینی. 

- آب آناناس و سوپ سبزیجات و گوشت برای کمک به ترمیم بخیه ها بخورین، به مقدار زیاد. 

دیگه فعلا چیزی یادم نمیاد. باز یادم اومد میام می نویسم. البته اگه همین کارها رو بکنین، خیلی خوب و به راحتی بعد از سه یا چهار هفته قشنگ احساس می کنین که حالتون بهتر شده. 

نکته ی دیگه هم درد موقع زایمان هست که شما بعد از زایمان اصلا چیزی احساس نمی کنین. و حتی همون محل بخیه هام هیچ دردی نداره و فقط مراقبت می خواد تا خوب بشه. 

نظرات 1 + ارسال نظر
نرگس پنج‌شنبه 22 بهمن 1394 ساعت 22:09

سپاس

امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.